W 2003 roku chilijski Kanał 13 opracował niekonwencjonalną taktykę reklamową, włączając 30-sekundowe reklamy do filmów z serii Gwiezdne Wojny podczas ich emisji telewizyjnej.
Reklamy te zostały stworzone tak, aby płynnie kontynuować sceny, sprawiając, że wydają się integralną częścią filmów.
George Lucas, twórca Gwiezdnych Wojen i szef Lucasfilm, nie był zadowolony z takiego wykorzystania jego własności intelektualnej bez jego zgody.
Uznając to za naruszenie praw autorskich, Lucas w 2004 r. podjął kroki prawne przeciwko Kanałowi 13.

Zobacz również

Mikołaj Mełgieś, który w swojej szkole padł ofiarą przemocy fizycznej i słownej ze strony rówieśników, postanowił działać. Przygotował projekt ustawy, którego celem jest wzmocnienie ochrony dzieci i młodzieży przed agresją rówieśniczą oraz hejtem. Proponowane przepisy zakładają m.in. wprowadzenie obowiązku opracowania i wdrożenia w każdej placówce edukacyjnej Planu Ochrony Ucznia przed Przemocą, zatwierdzanego zarówno przez radę pedagogiczną, jak i radę rodziców.
Młody autor inicjatywy apeluje także o zmiany w podstawie programowej. Jego zdaniem zajęcia z wychowania oraz edukacji dla bezpieczeństwa powinny zostać uzupełnione o zagadnienia związane z rozpoznawaniem i przeciwdziałaniem agresji wśród uczniów, komunikacją bez przemocy oraz świadomym i odpowiedzialnym korzystaniem z mediów cyfrowych. W projekcie znalazł się również postulat stworzenia ogólnopolskiego systemu monitorowania przemocy w szkołach, prowadzonego przez kuratoria oświaty, a także wprowadzenia obowiązku corocznego raportowania przez dyrektorów działań podejmowanych w celu zapobiegania przemocy rówieśniczej i cyberprzemocy.


